torstai 19. toukokuuta 2016

Miksi sä et juo?

Kyllähän sä nyt voit aina yhen ottaa? Ota hörppy? C'moon!
Mä kuulen näitä lauseita lähes aina lähtiessäni jonkun porukan kanssa ulos. Mun ystävät on jo tottunut siihen että mä tulen porukkaan hengaamaan jonkun kokis pullon kanssa. Kavereitten illanistujaisissa, tai järkkäämissä bileissä heidän kaverit monesti kysyy että miks sä et juo? 

Eikä vastaukseksi riitä että mä en vaan halua, mä en tykkää. Vaan alkaa uusi kysymys lista : Miten et voi tykätä? Onks toi vitsi? Humalahan on parasta. Voithan sä nyt aina sen yhen juoda. juo juo! & milloin mulle tullaa tyrkkäämään lasi kouraa : Mä tein sulle drinkin. Juo tää nii alkaa maistumaan enemmänkin.  En ymmärrä mikä tässä on, että ihmiset ei vain ymmärrä että mä en halua. Mä en pahemmin tykkää alkoholista. Mun vaan ei tee mieli juoda usein.

Kerran sanoin vain ihan pokkana, että mä oon raskaana, en voi juoda. Vastaukseksi sain ''okei.'' eikä enään mitään lisä kysymyksiä. Saako siis olla juomatta vain jos kasvattaa sisällään uutta elämää? 
Mä oon teininä juonnu niiin paljon. Viina oli tapa turruttaa masennuksesta tullutta pahaa oloa. Milloin mua haettii poliisiasemalta, ja milloin juoksin niitä karkuun kaverin kanssa, milloin join niin paljon etten tiennyt edes missä olen, milloin taas oksensin koko yön mutta seuraavana päivänä oli pakko taas saada pää sekasin, milloin meitä sai onkia kaverin kanssa järvestä kun uitiin humalassa, milloin taas otettii pummeilta kaljaa ja tupakkaa koska ei ollut enää omaa rahaa. 

Tää kuulostaa aivan kamalalta.. Mutta se paha olo oli niin kamala että sitä oli pakko paeta että mä kestän olla. Yksi ilta mä olin vetänyt kirkkaalla viinalla kännit. Oksensin koko aamuyön. Voin palata siihen tuskanhikeen ja pahaa oloo mielessäni. Tärinään ja itkuun, siihen hetkeen kun kaikki oli just silloin 1000X pahemmin. Mä päätin siinä samalla hetkellä etten mä juo enään ikinä. Joojoo, kliseistä. Mutta mulla meni vuosi ennenkuin pystyin edes haistamaan alkoholipitoista juomaa. Puolitoista vuotta kun pystyin maistamaan ja vieläkin maistu ihan kamalalta. 

Ja tämän jälkeen olen toki ollut kännissä kyllä. Mutta nyt jotenkin 2 vuoden aikana ei vaan ole maistunut. Olen juonnut silloin tällöin, ja sekin on ollut sen muutaman. 2-3. Isi on pariikiin otteeseen sanonut, ettei olisi ikänä uskonut mun teinivuosien perusteella etten enään joisi. :-D 
Mun poikaystävä on tähän jo niin tottunut, että jos hän lähtee johki niin ei enään edes pyydä mua mukaan koska hän tietää etten juo, en viihdy pahemmin baareissa, taikka kotibileissä. Aina kuitenkin saan lähteä mukaa jos siltä tuntuu, mutta paljonhan tuo toinen osapuoli juo kavereittensa kanssa ilman mua, ja se on ihan okei.

Musta tuntuu niin tyhmältä, että tälläistä asiaa  mun täytyy ihan oikeesti perustella!

Oletko sinäkin vain mukana hengaaja joka ei pahemmin juo?
Joudutko sinäkin perustelemaan valintojasi? 

16 kommenttia:

  1. Mie en juo, koska se ei sovi treenaamiseen; krapulatreenit ei oo hyviä ja juomista tulee turhia kaloreita. Lisäksi en tykkää juoda, se on ihan sama juonko Pepsiä vai siideriä, koska en ikinä ole juonut enkä juo itseäni känniin saakka. Sitä kyllä saa perustella ja ihan liikaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla etten ole ainut ''outo'' :-D Ärsyttävää tämä perustelu..

      Poista
  2. Täällä kans yks! En oo teinivuosien jälkeen ollut kun varmaan max 5 kertaa humalassa. Mun kroppa ei kestä sitä(vatsa lähinnä) enkä tykkää alkoholijuomien mausta. Inhoan sitä humaltumista.. En vaan tykkää siitä yhtään enkä jaksais perustellla sitä enää kellekkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän sama täällä. :-D inhoan humalan tunnetta.

      Poista
  3. Musta tuntuu, että on enemmän ok kertoa, että "tuli jostus juotua niin ettei enää maistu" kuin että "en oo ikinä ees ollu kännissä". Mä kun en ole ikinä halunnut juoda, eikä mulla ole mitään syytäkään. Sekö vasta saakin porukan montun auki, ja voi sitä tyrkytyksen määrää! Mutta hienosta aiheesta kirjoitit, ja toivottavasti juomattomuuden tabuisuus tulevaisuudessa katoaa.

    t. tassaetnyt.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kokeillut tuotakin, mutta ei, ei oo menny silti jakeluun! :-D haha. No joo toivotaa, on tää perustelu aina niin ärsyttävää.

      Poista
  4. Mullakin meni nuorempana vähän liiankin kovaa, just tuota pullo viinaa lonkeroon lantrattuna illassa. Nykyään en juo _läheskään_ niin usein tai paljon, koska ei tee enää mieli niin humalanhakuista juomista. Joskus on toki villimpiä iltoja, mutta vanhetuessa alkaa kroppa muistutella seuraavana aamuna juomisen huonoista puolista :D Mun poikaystävä on lopettanut juomisen kokonaan aika samoista syistä kun sä, ja hänen kanssaan ei tosiaan tuu baarissa kierreltyä vaan tehdään kaikkkee muuta mielekästä. :) Eipä siinä edes tee mieli alkoholia.
    ☞Life à la Annika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo meillä on sama tuon toisen osapuolen kanssa, että yhdessä tehdää kaikkea muuta ja hän sitten yksin lähtee juomaa kavereittensa kanssa :-)

      Poista
  5. Todella hyvä postaus :) Ollaan kanssa välillä sitä ihmetelty ystävien kanssa, että tuntuu olevan ainoa syy olla juomatta raskaus. Mun mielestä asiaa ei pitäisi joutua selittelemään yhtään, että joko sä juot tai et :D Itse juon nykyään melko harvoin ja vain miedompia. Muutamat kerrat on olleet sellaisia, että olen ajatellut olla juomatta, mutta kokoaikaisen kyselemisen vuoksi olen yhden juoman hitaasti juonut, että pääsee kysymyksistä :/ Eipä sitä kyselyä voi oikeen toistepäinkään kysellä 'miksi sä juot?' :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!:) Joo, oon yrittänyt tuotakin, saapi ainakin rauhassa olla :-D hah. Paitsi kun saat sen tyhjäksi, nii joku on tyrkkäämässä sulle heti uutta..

      Poista
  6. Pystyn kyllä samaistumaan! En ole juonut oikeastaan tippaakaan viiteen vuoteen. Kaverit on kyllä siihen jo tottuneita, mutta silti se aina joitain kummastuttaa ja alkaa se sama kysymyspatteri; miksi? onko jotain ongelmia? agressiivisuutta? - Mitä jos ei vain juo. Samalla se mulla on vähän kannanotto, koska Suomessa varsinkin juomiskulttuuri on niin idioottimaista. En silti moralisoi ketään siitä, mutta ihmettelin silti sitä vilpittömästi miksi se on monille niin iso ongelma, että joku muu on juomatta.

    VastaaPoista
  7. Aaaa mä samaistuin niiin paljon! Mä en tykkää siitä että pää on sekasin, ajatus ei oo kirkas ja ei ehkä täysin hallitse tekemisiään. Ihmiset kieltämättä ihmettelee miks en juo, sanon etten tykkää siitä että pää on sekasin niin paljon kuulee et "niin minäkin ennen aattelin mut nyt se on niin siistiä" tms. Ärsyttää, ihankuin se olisi lapsenomaista "pelokkuutta" tai muuten vaan joku ohimenevä vaihe eikä saisi olla vaan selvänä. Huh, hyvä kirjoitus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, oon ihan täysin samaa mieltä sun kanssas!
      Kiitos! :-)

      Poista
  8. Tosi hyvä postaus!! Viime aikoina alkoholi on vain tuntunut musta ällöttävältä asialta, siitä saakka, kun join paljon 18-vuotissynttäreilläni. Olin silloin ekaa kertaa baarissa, ja no, pakko sanoa, ettei olo ollut kovin mukava seuraavana päivänä... Kyllä uskon juovani taas jossain vaiheessa, enkä halua suunnitella sitä etukäteen. Juon sitten kun mulla on fiilistä. Tosin on munkin pari kertaa joutunut selittelemään sitä, etten juo, ja se tuntuu todellakin kurjalta. Tänään ajattelin kuitenkin juoda sen yhden skumppalasin kun kaverilta sain skumppaa synttärilahjaksi, mutta siihen se taitaa kuitenkin jäädä.
    Kiva tietää, että täällä on muitakin ihmisiä, joilla on samantyyppisiä mietteitä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha, niinhän tuossa yleensä käy, kun vetää liian lujaa ja sitten tulee stoppi :-D Mutta jep. Jotenkin älytön ajatus että kaikkien pitäisi juoda koska kaikkihan juo? Jo todella kurjaa että sitä pitää perustella jos et satu juomaan.. :/

      Poista

Lukijat