tiistai 23. toukokuuta 2017

YSTÄVYYSSUHDE VS PARISUHDE?

Paljon kuulee että parisuhteiden yks peruspilareista on se että niitä huolletaan. Kun alku huuman jälkeen koittaa arki, niin ei jähmehdytä vaan siihen arkeen ja iltasin sohvalle vaan tehdä kivoja juttuja yhdessä. On virkistyspäiviä, ja lomia yhdessä - ihan vain kahdestaan.

On totta että parisuhteen ylläpitoon tarvii satsata enemmän kuin ystävyyssuhteisiin. Itse oon saannut sen käsityksen että ystävyyssuhteita pidetään itsestäänselvyyksinä. Totta se on että kyllä ne ystävät ymmärtää sen että kun alat seurustelemaan niin susta ei hetkeen kuulu, taikka tulee niitä ''sori, mutta oon tän illan ton toisen osa puolen kanssa.'' 

Itselleni ystävät on jopa tärkeempiä kuin kumppani(t). Kumppaneita menee ja tulee, mutta ystävät on mulle kaikki kaikessa ja panostan niihin satasella. Oon sanonu jokaiselle kumppanille että jos alkaa kilapilemaan mun ystävien kanssa hän hävii ihan sata nolla. Enkä itse nää sellaista ihmistä mun kumppanina joka ikinä edes kehtais kieltää mua näkemästä tai olemasta jonkun mun ystävän kanssa. Sitä ei pysty kukaan mulle määrittelemään. Tottakai siis on tilanteita kun kumppani menee edelle, mutta myös tilanteita kun ne kaverit menee edelle.
Mielestäni on myös yhtä tärkeää huoltaa sitä ystävyyssuhdetta kuin parisuhdetta. Pitää myös ystävän kanssa niitä virkistyspäiviä ja lomia - ihan vain kahdestaan. Nää kaks mimmii näissä kuvissa on ollut mun vierellä pisimpää. Niin monista asioita on selvitty toisen kanssa ensimmäisestä luokasta asti, ja toisen kanssa 9vuotiaista asti.

On ihan eri asia että nähääkö aina samassa paikassa, ja käydäänkö aina sielä kahvilla, lenkillä taikka toisen luona, kun että oikeesti lähdette vaikka syömään taikka päiväristeilylle, piknikille tai jotain joka on teidän näköistä ja kummallekkin mieluista. Ei ystävyyssuhteetkaan pysy koossa ellei niitä huolla.

Elämän vaikeimpia mutta parhaimpia asioita! 

Mitä mieltä te olette? Pidättekö myös ystävien kanssa virkistyspäiviä vai jääkö ne vain sinne parisuhteeseen? Kumpi on sulle tärkeämpi suhde, pari- vai ystävyyssuhde? 

4 kommenttia:

  1. Mulla parisuhde ja ystävyyssuhde on täsmälleen samalla viivalla. Saattaa toki johtua siitäkin, että lasken kihlattuni yhdeksi parhaista ystävistäni. Kumppanin kanssa kaikki on niin eri tavalla intiimiä kuin ystävän kanssa, ja kumppanin kanssa puhun todella erilaisista asioista kuin ystävieni. Kun löytää sen oikean tyypin rinnalleen, kemiat kohtaavat ihan ennennäkemättömällä tavalla ja voi olla häpeilemättä kaikkea sitä, mitä oikeasti on.

    Ihanaa, miten puhuit ystävien välisistä virkistyspäivistä! Tänä kesänä olen päättänyt (rahatilanteen antaessa periksi) reissata myös ystävien kanssa, ja täytyy sanoa, että on tällainen ystävän kanssa suunnittelu kutkuttavaa! Perjantaina odottaa lähtö risteilylle kahden vanhimman ystäväni kanssa enkä malta odottaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kuullu tota paljon, mutta itselleni ei jotenkin mahdu ymmärrykseen että kumppani olis myös parasystävä - niitähän rakastaa ihan eri tavalla? :-D

      Joo, ne on ihania. Mulla on kanssa toisen näistä mimmeistä suunnitelmissa lähteä laivalle kesällä, ja ihan niinkuin sanoit että se on kutkuttavaa <3

      Hauskaa matkaa teille! :-)

      Poista
    2. Kiitos paljon!

      En itsekään uskonut muiden hörinöihin ystävyydestä ja kumppanuudesta, ennen kuin tapasin kihlattuni. Mulla on kolme parasta ystävää; Yksi lapsuudenystävä, jota rakastan kuin siskoa. Toinen ammatillisesta koulutuksesta jäänyt taidehörhö, jota rakastan tsemppaavana ystävänä. Ja tietenkin oma kumppanini, jota rakastan ensisijaisesti kumppaninani. Kaikkia ystäviä rakastaa eri tavalla, mutta silti pohjimmainen tunne on kaikkien kohdalla sama.

      Kai sekin riippuu paljon siitäkin, miten persoonallisuudet kohtaavat. Omassa parisuhteessani kun pääpaino on hassuttelulla, uuden kokeilemisella ja seikkailemisella, ja ne perinteiset parisuhdejutut tulevat vasta toisena. Toki tämäkin johtuu varmasti siitä, että alkuhuuma on ohi ja toisiamme hymyilyttäneet olemme kolme ja puoli vuotta. Jos parisuhteen kulmakivet ovat ne perus parisuhdehömpät, epäilen, ettei suhde voi olla koko elämän pituinen, koska laantuu ihan älyttömästi alkuhuuman jälkeen.

      Poista
    3. Totta! Tästä sainkin vähän miettimisen aihetta! :-)

      Poista

Lukijat