KOLMAS DETOX VIIKKO - ELINVOIMAA LIIKKEESTÄ.

Mä olen aina vihannut liikuntaa, aina. Ala-asteella tuli jo luistettua liikkatunneilta milloin minkäkin maha, käsi, jalkakivun, päänsäryn takia mitä sitten keksikään. Ylä-asteella sitten jo lähdettiin muualle viettämään liikka tuntia. En löytänyt mitään lajia mistä olisin nauttinut. Tykkään tanssia mutta koska mulla on hahmotushäiriö nii en vaan hahmota liian monimutkaisia liikkeitä ja olisin vain hidastamassa sitä ryhmää, myöskään isillä ei ole ollut varaa maksamaan tätä harrastusta. Uiminen on myös ihanaa, mutta oman kehon häpeästä sitä ei ole tullut edes harkittua.

Harrastin salia kaksi vuotta täysin pinnallisista ja ulkonäkökeskeisistä syistä. En saannut siitä mitään iloa tai hyvän olon fiilistä. Olin vaan joka treenin jälkeen ihan väsynyt ja mieli ihan yhtä maassa kun sinne mentäessäkin. Oikeastaan edellisessä Unelma itsestä valmennuksessa oivaltaessa asioita (pääset lukemaan postauksen tästä ) sali jäi nopeasti pois, enkä sen jälkeen ole sielä käynnyt. Oon kuitenkin näin pitkän tauon jälkeen huomannut kaipaavani tiettyjä lemppari liikkeitäni salilla ja sitä polttoa lihaksessa. Kuitenkaan en itseäni nää koskaan ihan harrastamassa salia.

Myös viimeistään raskauteni olisi laittanut tälle stopin sillä raju pahoinvointi alkoi heti muutama päivä plussan teon jälkeen, enkä liikkunut koko raskauden aikana, ellei lasketa viime hetken lenkkejä (jotka oli vauhtia kilpikonna ja taapersin kun pingviini.) siinä toivossa että jotain alkaisi tapahtumaan :-D


Mutta nyt asiaan on luonnollisesti tullut muutos kun meillä tämä pieni on. Pakko myöntää että ilman sitä ei tulisi varmaan liikuttua ollenkaan. Pienempänä poika nukkui ainoat pidemmät unet vaunuissa jolloin oli siis pakko lähteä ulos lenkille. Ja itselleni on tärkeää että poika saisi päivittäin ulko ilmaa ja varsinkin näin hyvien säiden aikana ollaan ulkoiltu paljon. Lähes päivittäin käyn vaunulenkillä pojan kanssa ja miehen vapailla menään sitten kaikki yhdessä. Vaunulenkeistä on tullut meidän koko perheen harrastus. Myös tuo toinen osapuoli tykkää valtavasti olla luonnossa ja käydä lenkillä, jotenka on helppo saada kaveri mukaan, jolloin on vähän helpompi saada aikaseksi lähteä. 

Heräsin muutamia viikkoja sitten siihen ajatukseen ettei liikkelle lähtemisen motiivi ole enään se että laihdun, toki se on plussaa ja vain tervetullutta kun raskauskiloja vielä on, mutta se ei ole se minkä takia liikkuisin. Liikun koska haluan voida hyvin jotta jaksan lapseni kanssa, ja kunhan Max kasvaa niin varmasti tehdään paljon retkiä luontoon, lapakistoon, repovedelle tms muille vaellus ja nähtävyys paikoille. Käydän talvisin enonsaaressa paistamassa makkaraa, pulkkamäessä, luistelemassa jne. Haluan kannustaa poikaani liikkumaan, aktiiviseen arkeen, ja siihen että liikunta on kivaa. Löytää se oma lajinsa. En halua luoda pojalleni sitä mielipidettä liikuntaa kohtaa että se on ihan tyhmää ja mikää ei kiinnosta ennenkuin se edes ymmärtää mitä sana liikunta tarkoittaa.

Ja mikä sen parempi hetki tehdä muutos omaa arkeen ja ajatusmalliin kuin nyt? <3




 Viime viikolla tapahtui ikäviä sattumuksia mitkä ahdistaa vieläki vaikkei enään mitään hätää olekkaan. Mun heikkous on tunnesyöminen ja oli mikä tahansa niin aina pakko saada suklaata. Detox:in kolmas viikko on siis mennyt lähes herkutellessa yhtä sun toista, mutta nyt uuden viikon alettua palataan takas ruotuun.

Muutama vinkki tehdä arjen ruokailusta terveellisempää ;

  • Vaihda makaroonit, ja pastat tummiin täysjyvää.
  • Leivät ruisleipiin taikka riisikakkuihin.
  • Laita hedelmät käden ulottuville, esim: viinirypäleet valmiiksi pestynä kippoon - sieltä on helppo napostella kun nälkä yllättää.
  • Aineenvaihdunnalle hyväksi todettu kurkuma on todella miedon makuista ja siksi helppo sekoittaa ruokaan kuin ruokaan.
  • Jos rahapussisi antaa myöden, kannattaa jauhot vaihtaa gluteenittomiin.
  • Tee selkee kauppalista, suunnittele viikon ruuat ja älä mene nälkäsenä kauppaa! :-D 
  • Pidä sitruuna vettä kannussa jääkaapissa, helppo ottaa nopeasti janoon ja sitruuna on myös aineenvaihdunnalle hyväksi.

4 kommenttia on "KOLMAS DETOX VIIKKO - ELINVOIMAA LIIKKEESTÄ."
  1. Millä perustein vaihtaa jauhot gluteenittomiin jos ei ole keliaakikko?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa kans mietin :o Ja sitruunavesi tuhoaa hampaat, niin sitä hillitysti.

      Poista
    2. Mainitsin ehkä vähän kehnosti, toki käy esim. ruisjauhokin paremmin kuin valkoiset jauhot. Yleensä vain nämä valkoiset höttöjauhot tms aiheuttavat ihmisille pömppö mahaa, ja suolen toiminta ongelmia. Valkoinen jauho käyttäytyy myös samalla tavalla elimistössä kuin sokeri. Jolloin parempi vaihtoehto on esim juuri ruis tai kokonaan gluteeniton.

      Poista
    3. Joo toi huono puoli tossa sitruunassa on että se pilaa hampaat. :/

      Poista

Lukijat